Välkommen till en liten förskola vid skogens bryn!

I våra fräscha, öppna och barnanpassade lokaler har vi tre barngrupper. Våra spännande gruppnamn är inspirerade av universums ursprung, vilket också återspeglar vår utforskande pedagogik. Vi utgår från barnens intressen och som medforskande pedagoger utforskar vi tillsammans med barnen.

På ena sidan av förskolan har vi en grupp, Pangea, med cirka 1-2,5-åringar, och på andra sidan har vi Gaia-gruppen med cirka 3-5-åringar. Vi har också en till grupp, Kepler, med cirka 3-5-åringar. Alla barngrupper och pedagoger samarbetar varje dag för att skapa en trygg miljö där alla känner varandra. Barnen vistas både i sina separata lokaler och i gemensamma lokaler för att få en dynamisk och stimulerande miljö mellan barnen i åldrarna 1-5 år. Vi har många rum, en stor gård och gott om plats!

Forskning har visat att små barngrupper gynnar barnens lärande och välbefinnande, både för barn och pedagoger. Det stämmer överens med vår långa erfarenhet som pedagoger och förskolans värdering om social hållbarhet. Hos oss är barngrupperna små och barn-pedagog-ratio är en pedagog per ungefär 3,9 barn. En rofylld, positiv och mysig miljö öppnar upp alla sinnen. Vi är en förskola som tar hänsyn till alla sinnen.

Vår härligt ljusa förskola har stora fönster och ligger intill skogen. Fönstren vetter antingen mot skogen eller mot förskolans gröna gård där vi leker varje dag. Vår gård har fruktträd och fullvuxna lövträd. Ett tätt lövverk bildar tak över hälften av gården och stora buskar skapar spännande gömställen för barnen. Inomhus finns lärmaterialet alltid tillgängligt för varje barn att använda när hen själv vill och väljer. Maten i köket lagas från grunden av vår certifierade kock och barnen bakar ofta egna mellanmål.

Vi använder den mycket hyllade Tyra förskoleappen för säker närvaro- och frånvarokontroll. Genom Tyra får vårdnadshavare insyn i deras barns dag och aktiviteter genom dagliga inlägg. Vi välkomnar vårdnadshavares kommentarer och synpunkter på Tyra men också genom vår Föräldrarforum. Ett gott samarbete mellan förskolan och hemmet ger de bästa möjligheterna för barnens utveckling.